top of page
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook

Denna deadline är vårt viktigaste delmål hittills

Linda Öhling och Jens Wedin har båda lång erfarenhet kring att arbeta med CX och kundupplevelsen för små företag såväl som stora organisationer. Nu skriver de på en gemensam fackbok med utgivning hösten 2025. Häng med i projektet och inspireras av författarduon - perfekt läsning för dig som också vill skriva en bok!💡


Upplevelseblomman, en metod för kundcentrering som liknar en blomma
Upplevelseblomman, Jens Wedin & Linda Öhling.

Om en vecka har ni deadline för råmanus. Hur känns det?


Det känns smått overkligt och samtidigt riktigt bra. Vi har sagt till varandra 100 gånger att jäklar vad bra det är med delmål. Då får vi fokus, prioriterar hårt och lägger tid på det viktigaste. Det känns verkligen att denna deadline är vårt viktigaste delmål hittills. 


Arbetet med kundcentrering kan vara både stort och komplext. Hur har ni tacklat den utmaningen i skrivandet?


Det här är den största utmaningen vi haft i skrivandet, nämligen konstaterandet att arbete med kundcentrering ÄR både stort och komplext, samtidigt som vi inte vill skrämma läsaren. Vår lösning har varit att försöka paketera våra erfarenheter på ett så enkelt och tydligt sätt som möjligt. Vi har försökt att skapa en röd tråd och att fokusera på HUR man som organisation kan navigera mot kundcentrering. För den största utmaning som vi ser är att organisationer lägger för lite tid på att utforska själva görandet. Vi har god hjälp av Upplevelseblomman, den modell och det ramverk för kundcentrering som vi utvecklat tillsammans och som vi använder flitigt i både uppdrag och utbildningar. Genom att arbeta strukturerat med de nio förmågor som bygger upp till blomman kan kundcentreringen öka.


"Det här att skriva tillsammans är fantastiskt roligt, det är verkligen något vi kan rekommendera fler att göra!"

I bokprocessen pratar ni om “Bara Gjört”, berätta?


Vi möter allt fler organisationer som insett att kundcentrering är centralt för att framgång, det är bra! Men vi möter också många organisationer som fastnat i tankarna på ATT de ska bli kundcentrerade, och som samtidigt saknar svar på huret. Precis som vår författarkompis Klas Fjärstedt skriver i sin bok Tänka Göra-Effekten måste organisationer komma igång och göra. De behöver testa, utvärdera och lära, och vi vill genom vår bok ge organisationer en skjuts i detta vad gäller kundcentrering.


Er egen Upplevelseblomman finns hela tiden närvarande, hur?


Ja, blomman och vår mognadsmodell utgör grund i boken och bygger upp till struktur och bokens kapitel. Vi vet att blomman kan hjälpa organisationer att navigera framåt. Modellen/ramverket stärks av en metafor kring att vara trädgårdsmästare och odla kundcentrering i organisationen.


Sist kommer den ständiga frågan. Är författarlivet svett eller glamour just nu? :)


Åh den klassikern. Hmmm... Jag (Jens) upplever det som lite glammigt just nu, även om det är att ställa klockan på 06.00 varje lördag och söndag, och sitta sent på kvällarna. Men det ger så mycket att få sitta och knappra. Kolla i någon bok kring en referens eller bara fundera på vad som är skillnaden mellan det ena och det andra. Det är lite lyxigt.


Men du då Linda? Jo jag delar känslan av lite glamour men i kombination av en skvätt svett också. Har blivit en tradition att vakna av ett ping i telefonen tidigt på helgmornarna när Jens är igång i vårt gemensamma dokument och lägger in en tanke, en fundering eller fråga med @linda som dyker in som ett mail. :) Det här att skriva tillsammans är fantastiskt roligt, det är verkligen något vi kan rekommendera fler att göra!


Författarduon Jens Wedin och Linda Öhling står skrattande rygg mot rygg.
Jens Wedin & Linda Öhling. Foto: Maria Östlin.

Linda Öhling & Jens Wedin


Linda Öhling och Jens Wedin älskar CX. De föreläser och utbildar ofta tillsammans och har utvecklat Upplevelseblomman; en modell som stöttar företag att bli mer kundcentrerade. Nu skriver denna succéduo på en gemensam bok - följ deras resa på Linda och Jens LinkedIn.


Kommentare


© 2023 by BYWRTRS 

bottom of page