Linda Öhling och Jens Wedin har båda lång erfarenhet kring att arbeta med CX och kundupplevelsen för små företag såväl som stora organisationer. Nu skriver de på en gemensam fackbok, och vi får följa deras väg från manusidé fram till utgiven bok. Häng med!
Hej, Linda och Jens. Tillbaka efter sommarledigheten som är perfekt för långa skrivpass! (Eller så vill man bara äta glass, ligga på en brygga och se upp i molnen). Hur har skrivandet rullat?
Jo men nog har de rullat på allt! Men vi har också ätit glass och kollat upp på himlen, både i Norrland, Grekland, Öland och Stockholm. Eftersom vi är två som skriver så har vi gjort på lite olika sätt, då vi har haft lite olika förutsättningar och vilja. Vi satte som mål att till mitten av augusti vara klara med ett utkast på vår inledande fiktiva berättelse.
Jag (Jens) hade en vecka i juni som var utan konsultuppdrag. Så jag tog chansen att skriva för fullt denna vecka, det är ju super att få koncentrerad tid och ett mål att vara klar med alla nio delar som vi byggt upp vår berättelse kring.
Då jag (Linda) jobbade den veckan som Jens skrev har jag tagit mornar, från och till under sommaren att skriva. Då kunde jag få ett fokus innan familjen vaknande och fortsätta där Jens skrivit, läsa hans text och justera och så.
Vi reflekterade nu i början av hösten kring hur det hittills gått i vårt samarbete, och sa just att det börjar bli svårt att hålla koll på vem som har skrivit vad. Det ser vi som något bra då våra texter flyter ihop till ett budskap.
Men ja, vi har haft en fin sommar. Både i skrivandet, men även i att göra research kring Uppsala där boken utspelar sig, samt att läsa andra böcker som vi inspireras av. Två fina böcker att lyfta är De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel av Ruth Kvarnström-Jones och Jävla karlar av Andrev Walden. Gissa vem som läst vilken?!
Ny termin innebär nystart. Vad är det viktigaste för företag som vill lyckas i framtiden?
Lyssna till kundernas behov och agera på insikterna. Det är nog den största utmaningen för många företag. Det blir ofta ett inifrån och ut tänk, ofta grundat i behovet av att sänka kostnader och/eller att växa som bolag. Många företag samlar in massor av data kring kunderna, men det är sällan de blir till agerbara insikter. Istället för att börja hösten på traditionellt sätt, börja med att exempelvis prata med lite kunder, var nyfiken, ställ följdfrågor och lyssna aktivt på svaren. Se sedan hur ni kan lösa deras verkliga behov på ett enkelt sätt.
"Det börjar bli svårt att hålla koll på vem som har skrivit vad. Det ser vi som något bra då våra texter flyter ihop till ett budskap."
Ni har en speciell modell för er fackbok. Berätta vad det vi kallar Storyn (med arbetsnamn Gör't) innebär.
Ja, vi skriver ju faktiskt en fackbok om kundupplevelse, men förstår att det lätt kan bli lite torrt med massor av begrepp, modeller och processer. Vi har därför valt att skriva en fiktiv berättelse kring ett företag som är baserat i Uppsala och Linköping. Styrelsen har utsett en ny VD, och vi får följa ledningsgruppen under några år då de fokuserar på att utveckla bolaget. Hur de går från att ha ett tydligt produktfokus till att istället fokusera på kunderna och deras behov. Under resan får vi bland annat följa Lena, Jonas, Allan, Anders och Lisa. Alla med olika roller, behov och drivkrafter.
Men det blir inte bara en fiktiv berättelse. Vår tanke är att utveckla boken utifrån de nio förmågor som vi vet att företag behöver arbeta strukturerat med för att öka kundcentreringen. Vi tror att varje förmåga blir ett eget kapital och dessa delar kommer att innehålla en god del teori.
Vad tillför din författarkompis ert bokprojekt med tre ord?
Jens om Linda: Erfarenhet, höjd och glädje
Linda om Jens: Lugn, trygghet, massa klokskap
Hur är dagstempen på svett vs glamour i författarlivet?
I måndags lämnade vi in vår första skiss på vår fiktiva berättelse (alltså Gör't) till gänget på BYWRTRS. Det är så lyxigt att ha ett partnerskap med erfarna personer som gjort detta förut. Både när det kommer till kunskap, kompetens och erfarenhet. Det hjälper oss både i att få struktur men också pepp och push på att bli klar, något som vi förstått att många författare kämpar med. Jag (Jens) har en metafor kring kreativt arbete; att det är som att gå in i en mörk tunnel, något som en kollega Chris pratade med mig om. I början när man går in i tunneln ser man fortfarande lite och det är ljust, men ju längre man kommer in i tunneln ju mörkare blir det. Linda och jag brukar prata om detta, hur mörkt är det just nu? Just nu är det ganska mörkt, då det känns som vi inte riktigt har koll på hur långt vi gått eller hur långt det är kvar. Så det är nog mer svett än glamour just nu.
Linda Öhling & Jens Wedin
Linda Öhling och Jens Wedin älskar CX. De föreläser och utbildar ofta tillsammans och har utvecklat Upplevelseblomman; en modell som stöttar företag att bli mer kundcentrerade. Nu skriver denna succéduo på en gemensam bok - följ deras resa på Linda och Jens LinkedIn.
Comments