top of page

Nu är vi tillbaka på hemmaplan i vårt gemensamma bokmanus

Linda Öhling och Jens Wedin har båda lång erfarenhet kring att arbeta med CX och kundupplevelsen för små företag såväl som stora organisationer. Nu skriver de på en gemensam fackbok, och vi får följa deras väg från manusidé fram till utgiven bok. Häng med!


Upplevelseblomman, en metod för kundcentrering som liknar en blomma
Upplevelseblomman, 9 förmågor för kundcentrering

Hej, Linda och Jens. Nu har ni pausat den fiktiva delen i manuset och klivit in i den facklitterära. Hur är det?


Ska vi vara helt ärliga så saknar vi att skriva vidare på den fiktiva delen! Det kanske blir en hel roman om den här ledningsgruppen i Uppsala sedan, det vore något det. :)


Nej, men vi tyckte mycket om att bygga deras karaktärer och hade till och med en resa inplanerad till Uppsala för att utforska staden. Men ni på BYWRTRS var tydliga i er feedback; håll tillbaks nu och gå in i den facklitterära delen istället! Hade vi aldrig kunnat tro när vi började spåna kring det här med att skriva bok att vi skulle hamna i ett sådant läge ;).


Samtidigt känns det nu bra att vara tillbaks på vår hemmaplan där vi fortsätter vår research, läser massor av artiklar och referenser till böcker. Vi går tillbaks till mycket material som vi har och utgår ifrån i vårt dagliga arbete, inte minst när vi utbildar kring CX Management och kundcentrering, exempelvis hos IHM Business School.


Skriver ni med eller utan musik runt om er?


Linda: Utan. Men hade i och för sig inte spelat någon roll om det var musik på, för tenderar att inte höra den. Är en sådan där som försvinner in i saker, och det gäller inte minst när jag skriver på boken. Hör varken när man eller barn kommer hem, om diskmaskinen piper eller brandlarmet går.


Jens: Jag har har massor av musik på när jag jag skriver. Men karaktären skiljer sig över dagen. På morgonen är det mer jazz och lugnt. På eftermiddagen när jag börjar tappa fart får det bli elektronisk med högt monotont tempo. Ibland slänger jag in riktigt hård rock, men då kommer kidsen och kollar snett på mig.


"Ska vi vara helt ärliga så saknar vi att skriva vidare på den fiktiva delen! Det kanske blir en hel roman om den här ledningsgruppen i Uppsala sedan, det vore något det. :)"

Vilken är den värsta fällan att kliva i när vi vill arbeta kundcentrerat?


Att man säger en massa smarta saker från ledningens håll, men varken visar i beteende eller attityd att kundcentrering är viktig. Kanske uttalar vikten av kundcentrering i stormöten men följer endast upp med fokus på försäljning och eller sänkta kostnader, lyfter och befordrar ledare som står långt ifrån ett kundcentrerat ledarskap eller efterfrågar kundresekartläggningar utan att förhålla sig till förutsättningar att driva igenom förbättringsmöjligheter som identifieras.


Vad har lärt er mest i (yrkes)livet - eller livet i stort?


Linda: I yrkeslivet helt klart att ha stöttat andra med att driva kundcentrering i rollen som konsult, men också att själv ha haft uttalat ansvar för att driva kundcentrering i en stor organisation under många år. Det är en kombination av erfarenheter som jag sätter stort värde på, inte minst nu när jag är tillbaks i konsultrollen. Känner en stor ödmjukhet inför att driva varaktig förändring mot kundcentrering, och det pratar jag mycket med uppdragsgivare om.


Jens: Jag är nog en teoretisk praktiker. Jag läser mycket, och sitter ofta med en bok någonstans. Men det kliar i mig och jag vill ofta applicera det jag läst så jag testar ofta det på nått sätt, det kan vara i på jobbet, hemma eller i stort. T.ex. om jag läst om att använda en modell som kanban, ett bra sätt att visualisera arbetsmängd och flöde, så testar jag det hemma med familjen.


Hur är dagstempen på svett vs glamour i författarlivet? 


Linda: Lite mer glamour ändå. Sitter med näsan i förmågan förändringsledning och skriver på det avsnittet. Solen skiner och det börjar anas höstfärger på träden utanför. Har en förkärlek för både höst och det här avsnittet så det är en bra dag!


Jens: Just nu är det mer svett än glamour. Som konsult och driva företag så kan det vara olika mycket att göra, som så ofta för de flesta. Just nu har jag klivit på nytt uppdrag vilket kräver mycket energi från mig och jag har svårare att hitta tid på dagen att skriva. Styrkan att vara ute i uppdrag och kund är att jag får chansen att både applicera våra tankar, men även insupa ny inspiration och se hur andra arbetar. Just nu är jag starkt påverkad av delar i vår upplevelseblomma kring ledarskap, organisation och kultur.


Linda Öhling & Jens Wedin


Linda Öhling och Jens Wedin älskar CX. De föreläser och utbildar ofta tillsammans och har utvecklat Upplevelseblomman; en modell som stöttar företag att bli mer kundcentrerade. Nu skriver denna succéduo på en gemensam bok - följ deras resa på Linda och Jens LinkedIn.


Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page