Därför behöver du skapa ditt eget ekosystem
- BYWRTRS Redaktion
- 14 maj
- 4 min läsning
Idag innebär författaryrket mer än någonsin att bygga sitt eget varumärke. Bokförlaget Own Your Book bjöd in boutiqeagenturen BYWRTRS till sitt årliga författarevent för att höra mer om hur deras arbete går till. Anna-Lena Hernvall, BYWRTRS VD, har varit förlagschef på Bonnier Fakta, Bokförlaget Forum och Harper Collins Nordic. Grundaren av agenturen, Alexandra Appelqvist, är själv författare med fem böcker bakom sig, och en bakgrund inom media- och techbranschen.
Ni rör er i gränslandet mellan förlag, agentur och PR-byrå. Vad betyder det i praktiken? Vad gör er annorlunda jämfört med en traditionell litterär agentur eller ett förlag?
Vi utgår alltid från en person och hens ämne (eller berättelse). Oberoende av format utvecklar vi konceptet och sedan samskapar vi kunskapen / berättelsen i det format som passar bäst. Ofta handlar det om att skapa en bok – från vinkel, struktur och upplägg genom hela manusarbetet och fram till tryck. Tillsammans med vår klient bygger vi ett ekosystem av tjänster och produkter som bildar en grund för klientens varumärke och skapar fler intäktsmöjligheter av samma grund.
Som agent representerar vi (säljer) även ett antal utvalda författare, föreläsare och utbildare. Både mot företagskunder som vill utveckla sin kompetens, mot bokförlag internationellt och produktionsbolag för podcasts eller film- och tv.
Ni hjälper alltså till att bygga ett s.k. ekosystem kring varje klient. Vad innebär det och hur kan olika format samverka för att stärka ett personligt varumärke?
Det innehåll som passar i en bok behöver anpassas för att fungera i en podcast, föreläsning eller utbildning. Både innehållsligt, dramaturgiskt och utifrån målgrupp. Vårt mål är att hjälpa varje klient att ta vara på varje formats potential och få ut det mesta ur det.
Idag är det svårt att försörja sig enbart som författare, föreläsare, konsult, poddare - men tillsammans kan formaten bidra till både ökad intäkt och inte minst ökad kredibilitet och ett stärkt varumärke. En bok ger tyngd och ökad trovärdighet, det öppar nya och fler dörrar till föreläsningar och uppdrag. En podd kan nå ut till en annan målgrupp än vad boken gör. Formaten kompletterar och stärker varandra. Tillsammans skapar de en större helhet. Det blir som att ha ett eget litet mediehus.
"Tillsammans med vår klient bygger vi ett ekosystem av tjänster och produkter som bildar en grund för klientens varumärke och skapar fler intäktsmöjligheter av samma grund."
Hur ska man tänka strategiskt kring vilka produkter eller tjänster som ska prioriteras och i vilken ordning?
Det beror på många olika saker och det finns inget one-size-fits-all. Ofta börjar man i en ände - för att man vill eller för att man halkar in i det. Vi brukar alltid utgå från klientens lånsiktiga mål och dröm. Hur vill man försörja sig långsiktigt och vad gillar man att göra allra mest? Så det blir en individanpassad process. Vet man från början att man både vill skriva en bok, föreläsa mer, skapa en vassare föreläsning och kanske en utbildning kan det vara klokt att börja med boken. Samtidigt som man skriver den kan man identifiera delar som passar bättre i ett av de andra formaten. Alla ska ju komplettera varandra.
Det är tufft att leva enbart på att skriva eller föreläsa idag. Hur kan man bygga en mer hållbar affär kring sin kompetens?
Genom att ha många produkter och tjänster och nå ut i många format så att man breddar sin målgrupp - de man når. Det gör också att man kan prisdifferentiera sitt erbjudande och anpassa det efter kundgrupper och konjunktur.
Vad brukar vara de vanligaste utmaningarna för era klienter när det gäller att forma sitt innehåll till ett säljbart koncept?
Identifiera målgruppen tydligt och dess behov och utmaningar. Många har ett inifrån tänk, man vet vad man vill dela - men är inte medveten om eller glömmer anpassa det efter mottagarens önskemål.
Sen är det svårt att skriva bok! Många som kommer till oss är vana skribenter. De är vana att skriva exempelvis artiklar, avhandlingar, företagskommunikation - men att skriva ett helt manus är något helt annat. Det är bra att ha någon med sig från början som ställer frågorna och skapar en struktur - ett skelett - som man kan jobba utifrån.
Många har också svårt att komma i mål på egen hand. Att ha oss som bollplank, som sätter tydliga deadlines och mål gör att boken faktiskt blir till.
Berätta om varför ert community är en så central del av BYWRTRS.
Många författare, föreläsare och utbildare längtar efter andra att bolla sina utmaningar och drömmar med. Här fyller vi en funktion. Det som är unikt hos oss är att vi sammanför människor som sällan skulle mötas annars. Från olika discipliner, branscher, roller, bakgrunder. Det som förenar är berättelsen - alla har något de vill dela med sig av. I sin profession eller vid sidan av. Det blir många roliga, utvecklande och givande möten hos oss, nya idéer, samarbeten och uppdrag blir till.
Vad ser ni som den största potentialen framåt för experter och författare i dagens medielandskap?
Kunskap kommer alltid att efterfrågas. Litteratur likaså. Den stora möjligheten - som också är en utmaning - är att alla så enkelt kan nå ut och börja göra det de drömmer om. Det går att sätta samman en föreläsning och sälja den via sina egna kanaler. Det går att skriva en bok och ge ut den själv. Det går enkelt att bestämma sig för att starta en podd. Samtidigt gör det att utbudet är enormt. Det är allt svårare att nå ut och igenom bruset. Så det gäller att hitta sin unikitet - vad du kan som ingen annan kan och förstå varför det är intressant och relevant för en mottagare - så till den grad att den är beredd att betala för det.
Har ni något råd till de som bär på en idé men inte vet var den passar in? Hur ska man börja?
Kontakta oss såklart! :)
BYWRTRS - The Storytelling Revolution
En unik boutiqueagentur för författare och experter med potential att nå ut med sin kunskap i många format och till en bred målgrupp. Vi är utmanaren som identifierar nya möjligheter, skruvar på affärsmodeller och adderar ett starkt värde i glappet mellan bokförlag, traditionell litterär agent och PR-byrå. Hos oss får du en kreativ partner som lyfter blicken mot ett större perspektiv. Vi tror på kraften i berättelsen.
Comentários