Många texter ska skrivas och det kan kännas lockande att ta hjälp av AI. Men när du låter ChatGPT skriva texter som ska vara säljande och varumärkesbyggande, finns det en del risker. Lena Zetterberg Björk, copywriter, författare och kursledare på BYWRTRS Academy, vet vad som krävs av en text för att göra jobbet. Det finns 4 viktiga saker du måste tänka på när du använder ChatGPT för att skriva din copy.
1. Det kan bli svårt att känna igen sig
ChatGPT är ingen copywriter. Den är en Large Language Model som lär sig skriva med utgångspunkt i stora mängder texter. Baserat på alla de där texterna, och din prompt, gissar den vilka ord som skulle passa bäst för syftet och sammanhanget.
Den gissningen utgår från stora mängder text. Från hela världen. Och andelen ursprungligt svenska formuleringar är minimal. Själva svenskan är okej. Men vi som lever i Sverige känner ofta inte igen oss i de svulstiga, fluffiga och ibland lite aggressiva ordvalen. Därför blir det svårare för dig att engagera en svensk målgrupp med en text skriven av ChatGPT.
2. Inlevelsen finns inte med i skrivprocessen
ChatGPT är fenomenal på mycket.
Men den har aldrig lämnat ett gråtande barn på förskolan. Upplevt känslan av att krypa ner i sängen efter en intensiv dag. Och den vet inte hur den där tunga klumpen i bröstet känns när någon man älskar inte mår bra. Den är helt enkelt kass på det som är alla copywriters viktigaste verktyg: förmågan till inlevelse. I människors tankar, känslor, drömmar, längtan, behov och rädslor.
"Därför blir det svårare för dig att engagera en svensk målgrupp med en text skriven av ChatGPT."
3. Du utvecklar inte din egen förmåga att formulera dig kreativt
Ju mindre du använder dig av din egen förmåga att leva dig in i målgruppen, väga orden och finslipa texter, desto sämre blir du förmodligen på att formulera dig. Men också att se hur en träffsäker text ser ut.
Och när du inte längre kan avgöra om ChatGPT har gjort ett bra jobb utan publicerar allt helt okritiskt – då har du gett upp kontrollen över din marknadsföring. Och kommer förmodligen sluta se resultat.
4. Din målgrupp märker det
Många av dina följare och kunder uppfattar ganska snabbt vad som är skrivet av ett AI-verktyg. Det känns ofta skevt på något sätt. Och den där skevheten drar ner förtroendet för dig. Sätter sig på ditt varumärke som en parasit.
För om ett företag inte ens lägger tid och energi på sin kommunikation – vad är det då för kvalitet på tjänsterna och produkterna?
Vad jag som copywriter använder ChatGPT till
ChatGPT är ett bra verktyg för planering, research, spåna idéer, korra och finslipa texter. Den kan också hjälpa mig generera många snarlika varianter av ett stycke copy som kan vara användbara i tester och optimeringar.
Jag brukar också be om hjälp för att hitta synonymer, eller när jag vill hitta ett ord som börjar på en specifik bokstav eller har ett specifikt antal stavelser. Och det klarar den oftast strålande och på nolltid.
Jag kan alltså spara tid i skrivprocessen med hjälp av ChatGPT. Men själva skrivandet gör jag själv.
Lena Zetterberg Björk
Lena Zetterberg Björk är författare till boken "Skriv för att nå fram – texter som engagerar och säljer", en handbok för dig som vill se effekt av texterna du skriver. I nya kursen Skriv copy som gör jobbet ger hon dig som arbetar med kommunikation en djupare förståelse för era målgrupper, och hur du når fram till dem på ett effektivt sätt. Kursen ger ert team en gemensam grund att stå på, och passar både för team inom sälj, marknad, sociala medier eller intern information
Comments